احادیث
احادیث
 
روش زندگی براساس احادیث وشعر

اخلاق ناپسند

بخل و بخیل

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ترس و بخل و حرص شاخه های یک غریزه هستند و قدر جامعشان بدگمانی به آینده ی ناشناخته یا سوء ظن به الطاف کریمانه ی الهی است.

منبع: سفینه 1فحرص،ص244

  • حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) فرموده اند:جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف می شود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد که اگر از حدش فزونتر شد ترس خواهد بود، صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است و شجاعت و دلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهوّر و بی باکی خواهد بود.

منبع: بحار 17، ص 218

  • حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) بعضی از فرزندان خود را مخاطب ساخت و فرمودند: فرزند عزیز متوجه پنج گروه باش که با آنان مجالست نکنی، هم کلام نشوی، و در مسافرت با آنها رفاقت ننمایی. عرض کرد پدرجان آنان کیانند؟ حضرت سجاد(علیه السّلام) فرمودند: از مجالست دروغ ساز پرهیز کن چه او مانند سرابی است که مطالب را برخلاف واقع نشان می دهد. دور را در نظرت نزدیک و نزدیک را دور جلوه می دهد، از رفاقت با گناهکار و لاابالی اجتناب کن زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد، از رفاقت بخیل پرهیزنما  که او در ضروری ترین مواقع احتیاج، تو را یاری نخواهد کرد، از رفاقت با احمق اجتناب کن که او نفعت را اراده می کند و از نادانی به تو ضرر می زند، از مصاحبت کسی که قطع رحم کرده است بپرهیز که در کتاب اسمانی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.

منبع: تحف العقول، ص 279

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, توسط صالح دهقان
علی مولا: علی(ع): روز غدیر: چند حدیث در رابطه با عید غدیر: چند حدیث از حضرت فاطمه(س): چند حدیث از حضرت فاطمه(س): پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: یاعلی: امام صادق علیه السلام : حضرت زهرا سلام الله علیها : ...... چند حدیث زیبا3: چند حدیث زیبا2: چند حدیث زیبا1: چند حدیث زیبا: ده حدیث منتخب از امام هادی النقی(ع):
تمامی حقوق مطالب برای احادیث محفوظ می باشد