احادیث
احادیث
 
روش زندگی براساس احادیث وشعر

پسر و دختر چه هستند؟

 

امام صادق عليه ‏السلام: دختران نيكيهايى هستند كه در برابر آن پاداش داده مى‏شود. و پسران همچون نعمتى هستند كه از آن بازخواست مى‏شود.

 
پرینت احادیث

فرزند سالم، فرزند سالم

 

هرگاه به امام سجاد عليه ‏السلام مژده مى‏دادند كه داراى فرزند شده است، پيش از آنكه بپرسند پسر است يا دختر، مى‏پرسيدند! آيا سالم است؟ و هنگامى كه مى‏فهميدند سالم است، مى‏فرمودند: سپاس از آنِ خدايى است كه از من آفريده‏اى ناسالم نيافريده است.

 
پرینت احادیث

اين شير، چه با بركت است!

 

امام اميرمؤمنان على عليه ‏السلام: هر شيرى هم كه به كودك داده شود، باز هم براى او با بركت‏تر از شير مادرش نيست.

 
پرینت احادیث

از هر دو شيرش بده

 

امام صادق عليه ‏السلام به «اُمّ اسحاق» كه پسر خود را شير مى‏داد، فرمود: اى اُمّ اسحاق! تنها از يك پستان او را شيرنده، بلكه از هر دو به وى را شير بده، زيرا در يكى از آنها خوراك و در ديگرى نوشيدنى نهفته است.

 
پرینت احادیث

چـرا مـرا مى‏زنـى؟

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: نوزادان خود را به سبب گريه‏شان كتك نزنيد.

 
پرینت احادیث

پيش از تولد بگذار نام را

 

امام اميرمؤمنان على عليه ‏السلام: فرزندان خويش را، پيش از آنكه متولد شوند، نامگذارى كنيد.

 
پرینت احادیث

اين نامهاى چه زيباست!

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: فرزندانتان را به نامهاى پيامبران نامگذارى كنيد. و زيباترين نامها «عبدالله» و «عبدالرحمن» هستند.

 
پرینت احادیث

بنازم اين نام را!

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: هرگاه نام فرزند را «محمد» گذاشتيد، به او احترام بگذاريد؛ برايش جا باز كنيد؛ و با وى ترشرويى نكنيد.

 
پرینت احادیث

اى گوهر اشكها بريزيد

 

امام صادق عليه ‏السلام به شخصى كه نام دخترش را «فاطمه» نهاده بود، فرمودند: اكنون كه نام او را «فاطمه» نهاده‏اى، دشنامش نده؛ نفرينش نكن؛ و كتكش نزن.

 
پرینت احادیث

چه عيبى دارد؟

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: هركس دخترى داشته باشد كه او را تباه نسازد؛ و خوارش نكند؛ و پسرش را بر وى برترى ندهد، خدا او را به بهشت مى‏برد.

 
پرینت احادیث

حقوق من چند چيز است

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: از جمله حقوق فرزند بر پدرش اين سه چيزند: نام نيكو بر او گذارد؛ نوشتن را به وى بياموزد؛ و هنگامى كه بالغ شد، همسرش دهد.

 
پرینت احادیث

اى پدرم! حقوق من اين است

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: حق فرزند بر پدرش اين است: نام نيكو براى او برگزيند؛ ادب وى را نيكو كنـد؛ و در جايـگاه شايسته‏اى قرارش دهد.

 
پرینت احادیث

هفت‏سال اين؛ و هفت‏سال آن

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: فرزند هفت سال سَروَر است؛ هفت سال بنده [و فرمانبردار] است؛ و هفت سال ياور است.

 
پرینت احادیث

هر هفت سال، به كارى

 

امام اميرمؤمنان على عليه ‏السلام: كودك هفت سال تربيت مى‏شود؛ هفت سال ادب مى‏آموزد؛ و هفت سال به كار گرفته مى‏شود.

 
پرینت احادیث

دانش دين، دانش دين

 

امام صادق عليه ‏السلام: پسر بچه هفت سال بازى مى‏كند؛ هفت سال نوشتن را فرا مى‏گيرد؛ و هفت سال حلال و حرام را مى‏آموزد.

 
پرینت احادیث

با او تو دَمساز باش

 

پيامبر صلي الله عليه و آله: مِهر خداوندى از آنِ بنده‏اى باد كه فرزند خود را با نيكى كردن به وى و دَمسازى با او و آموزش و ادب كردن وى، در نيكو شدنش يارى دهد.

 
پرینت احادیث

هر چيز را پذيراست

 

امام اميرمؤمنان على عليه ‏السلام: جز اين نيست كه دل نوجوان همچون زمين ميان تُهى است؛ هر چه در آن افشانده شود، همان را مى‏پذيرد.

 
پرینت احادیث

تو مسئوولى، تو مسئوولى

 

امام سجاد عليه ‏السلام: حق فرزند تو اين است... در سرپرستى وى مسؤوليت دارى كه ادب او را نيكو كنى و به سوى پروردگارش رهنمون سازى و در فرمانبردارى از او، نسبت به وظايف تو و خودش، يارى‏اش دهى.

 
پرینت احادیث

اين دانش، دانش است

 

امام اميرمؤمنان على عليه ‏السلام: به كودكان خود، آنچه را خداوند سودمندشان قرار داده است، بياموزيد تا مُرجِئهحديث با انديشه خويش بر آنان چيره نشوند.

 
پرینت احادیث

با اين پدر بيگانه است

 

پيامبرخدا صلي الله عليه و آله نگاهشان به چند كودك افتاد و فرمودند: واى بر فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان! عرض شد: اى پيامبر خدا عليه ‏السلام! آيا از دست پدران مشركشان؟ پيامبر صلي الله عليه و آلهفرمودند: نه، بلكه از دست پدران مؤمنشان كه هيچ يك از واجبات دينى را به آنان نمى‏آموزند، و چون فرزندانشان، خودشان، بخواهند بياموزند، آنان را باز مى‏دارند، و در برابر آن به بهره‏اى اندك از دنيا خرسند مى‏شوند. من با چنين پدرانى بيگانه‏ام و آنان نيز با من بيگانه‏اند.

 
پرینت احادیث

نماز، نماز، آرى نماز

 

امام اميرمؤمنان على عليه ‏السلام: نماز را به كودكانتان بياموزيد.

 
پرینت احادیث

قرآن به من بياموز

 

از پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: هر كس فرزند خود را ببوسد، خداوند بزرگ و بِشكوه براى او كار نيكى مى‏نويسد. و هر كس فرزند خويش را شادمان كند، خداوند نيز در روز قيامت وى را شادمان مى‏كند. و هركس به فرزندش قرآن بياموزد، آن فرزند [در روز قيامت] همراه پدر و مادرش فرا خوانده مى‏شود تا دو جامه بر تن آن دو بپوشند به گونه‏اى كه چهره‏هاى بهشتيان از فروغشان بدرخشد.

 
پرینت احادیث

آموزش تو اين است

 

امام صادق عليه ‏السلام: فرزندانتان را گرامى بداريد و آدابشان را نيكو كنيد تا آمرزيده شويد.

 
پرینت احادیث

آموزش دو ورزش

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: شنا و تيراندازى را به فرزندانتان بياموزيد.

 
پرینت احادیث

دوستدار بچه‏ها باش

 

امام صادق عليه ‏السلام: حضرت موسى بن عمران عليهماالسلام عرض كرد: پروردگارا! كدام يك از كارها نزد تو برتر است؟ خدا به او فرمود: دوست داشتن كودكان، زيرا سرشت آنان بر يگانگى من استوار است و من هرگاه آنان را مى‏ميرانم، به مِهر خويش، در بهشت خود مى‏برم.

 
پرینت احادیث

با بچه مهربان باش

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: كودكان را دوست بداريد و به آنان مهربانى كنيد.

 
پرینت احادیث

به من تو نيكى بكن

 

امام صادق عليه ‏السلام: نيكى انسان به فرزند خويش همان نيكى او به پدر و مادر خويش است.

 
پرینت احادیث

از خطايش درگذر

 

پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: مِهر خداوندى از آنِ كسى بادكه فرزند خود را در نيكو شدنش يارى دهد، بدين گونه كه از خطايش درگذرد و براى او دعا كند تا رابطه‏اش با خدا برقرار باشد.

 
پرینت احادیث

اين گونه نيكويش نما

 

پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: مِهر خداوندى از آنِ كسى باد كه فرزند خود را در نيكو شدنش يارى دهد. (روايتگر حديث مى‏گويد: به حضرت عرض كردم: چگونه مى‏تواند او را در نيكو شدنش يارى دهد؟) حضرت فرمودند: كارى را كه بآسانى انجام داده است از وى بپذيرد؛ از كارى كه انجام دادن آن برايش سخت است درگذرد؛ او را به كارى بيش از توانش وا ندارد؛ و وى را نادان نپندارد.

 
پرینت احادیث

رفتار كودكانه، رفتار كودكانه

 

پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: هر كس نزدش كودكى باشد، بايد با او كودكانه رفتار كند.

 
پرینت احادیث

به وعده‏ات وفا بكن

 

امام رضا عليه ‏السلام: هرگاه به كودكان وعده‏اى مى‏دهيد، آن را برايشان عملى كنيد؛ زيرا آنان مى‏پندارند شما همان كسانى هستيد كه روزى‏شان مى‏دهيد. و بى‏گمان خداوند بزرگ وبِشكوه به اندازه‏اى كه براى (رعايت نكردنِ حقوق) زنان و كودكان خشمناك مى‏شود، براى چيز ديگرى خشمناك نمى‏شود.

 
پرینت احادیث

مرا سلامم بكن

 

پيامبرخدا صلي الله عليه و آله: پنج چيز را تا هنگام مرگ رها نمى‏كنم كه پس از من جزء آيين شوند: [يكى از آنها] سلام كردن به كودكان است.

 
پرینت احادیث

اى پدرم! نگاهى، نگاهى

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: هر گاه پدر به فرزند خود نگاه كند و او را خوشحال سازد، (پاداشِ) آزاد كردن بَرده‏اى براى پدر است.

 
پرینت احادیث

فرياد او را بشنو!

علی مولا: علی(ع): روز غدیر: چند حدیث در رابطه با عید غدیر: چند حدیث از حضرت فاطمه(س): چند حدیث از حضرت فاطمه(س): پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: یاعلی: امام صادق علیه السلام : حضرت زهرا سلام الله علیها : ...... چند حدیث زیبا3: چند حدیث زیبا2: چند حدیث زیبا1: چند حدیث زیبا: ده حدیث منتخب از امام هادی النقی(ع):
تمامی حقوق مطالب برای احادیث محفوظ می باشد