احادیث
 
روش زندگی براساس احادیث وشعر

امام صادق علیه السلام فرمودند در ماه رجب بعد از نمازها این دعا را بخوانید.

یا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیْر                                                                

  اى کسی كه براى هر خیرى به او امید دارم

و َآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ 

      و از خشمش در هر شرى ایمن هستم

یا مَنْ یُعْطِى الْكَثیرَ بِالْقَلیلِ            

   اى کسی كه عطاى بسیار می دهد در برابر طاعت اندك

یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ                   

    اى کسی كه عطا كنى به هر كه از تو درخواست کند

یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً

ای کسی كه عطا كنى به كسى كه از تو درخواست نکرده و نه تو را بشناسد، از روى نعمت بخشى و مهرورزى

اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاكَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ

   عطا كن به من به خاطر درخواستى كه از تو كردم همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را

وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِیّاكَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَةِ

    و بگردان از من به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم همه شر دنیا و شر آخرت را

فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ 

     زیرا آنچه تو دهى چیزى كم ندارد (یا كم نیاید)

وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِكَ یا كَریمُ

   و بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار

در این هنگام امام صادق علیه السلام محاسن شریف خود را در پنجه دست چپ خود گرفت و این دعا را با حالت التجا و تضرّع خواند در حالی که به حركت دادن انگشت سبّابه دست راست خود را تکان می داد.

یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ               

   اى صاحب جلالت و بزرگوارى

یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ

   اى صاحب نعمت و جود و بخشش

 یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ 

     ای صاحب منت

حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّارِ

  حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

بزرگ ترين عيب آنكه چيزي را در خود داري، بر ديگران عيب بشماري ! حضرت علی(ع)

 

با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.حضرت علی(ع)

 

اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانة پيروزي قرار ده. حضرت علی(ع)

 

ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. حضرت علی(ع)

 

چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي نعمت ها را از خود دور نسازيد. حضرت علی(ع)

 

از كفارة گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است. حضرت علی(ع)

 

اي فرزند آدم ! زماني كه خدا را مي بيني كه انواع نعمت ها را به تو مي رساند تو در حالي كه معصيت كاري، بترس.حضرت علی(ع)



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

به یزدان که این کشور آباد بود
همه جای مردان آزاد بود
در این کشور آزادگی ارج داشت
کشاورز خود خانه و مرز داشت
گرانمایه بود آنکه بودی دبیر
گرامی بد آنکس که بودی دلیر
نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت
نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آنروز دشمن بما چیره گشت
که ما را روان و خرد تیره گشت
از آنروز این خانه ویرانه شد
که نان آورش مرد بیگانه شد
چو ناکس به ده کدخدایی کند
کشاورز باید گدایی کند
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سر انجام بد داشتیم
بسوزد در آتش گرت جان و تن
به از زندگی کردن و زیستن
اگر مایه زندگی بندگی است
دو صد بار مردن به از زندگی است
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این بار ننگ آوریم

فردوسی



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

هر کس نماز را سبک بشمارد و در بجا آوردنش سستی نماید خداوند او را به ۱۵ بلا مبتلا می سازد:

۶ بلا در دنیا:

۱- خداوند برکت را از عمر او می برد.

۲- خداوند برکت را از روزی او می برد.

۳- سیمای مردان نیک از چهره او گرفته می شود.

۴- هر کار نیک که انجام دهد اجری به او داده نمی شود.

۵- دعایش بالا نمی رود.

۶- بهره ای از دعای صالحین به او نمی رسد.

۳ بلا در وقت مرگ:

۷- با ذلت و خواری می میرد.

۸- گرسنه از دنیا می رود.

۹- تشنه از دنیا می رود اگر چه آب همه نهر های دنیا را به او دهند.

۳ بلا در قبر:

۱۰- خداوند ملکی را می گمارد که او را در قبر زجر دهد و اذیت کند.

۱۱- قبرش تنگ می شود و به فشار قبر مبتلا می شود.

۱۲- قبرش تاریک و در ظلمت است.

۳ بلا در قیامت:

۱۳- در قیامت ملکی اور ا برای حساب بر زمین می کشد و مردم می نگرند.

۱۴- حساب به سختی از او در آخرت می کشند.

۱۵- در قیامت خداوند نظر رحمت به او نمی کند و پاکیزه اش نمی کند و به عذاب دردناک گرفتار می شود.



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان
همه روز روزه رفتن، همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به مکه، به برهنه پای رفتن
دو لب از برای لبیک، به وظیفه باز کردن
به معابد و مساجد، همه اعتکاف جستن
ز مناهی و ملاهی، همه احتراز کردن
شب جمعه‌ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بی‌نیازش، طلب نیاز کردن
به خدا قسم که آن‌را، ثمر آن قدر نباشد
 

که به روی ناامیدی در بسته باز کردن



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

«تقوا پيشه کنيد، تسليم ما باشيد و کار را به ما واگذاريد که بر ماست شما را از سرچشمه سيراب بيرون آوريم چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوي ما بود ... به سمت راست ميل نکنيد و به سوي چپ نيز منحرف نشويد.»

 

                                                                                        بحارالانوار ، ج 52 ، ص179



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان
الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها   که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها
به بوی نافه‌ای کاخر صبا زان طره بگشاید   ز تاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دل‌ها
مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم   جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید   که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل   کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها
همه کارم ز خود کامی به بدنامی کشید آخر   نهان کی ماند آن رازی کز او سازند محفل‌ها
حضوری گر همی‌خواهی از او غایب مشو حافظ   متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها


برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛

دلهاى مردم صندوقچه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد ديد.

غررالحكم، ج4، ص 521، ح 6825

حدیث (2) امام على عليه‏ السلام :

اِستَعمِلِ العَدلَ وَاحذَرِ العَسفَ وَالحَيفَ فَاِنَّ العَسفَ يَعودُ بِالجَلاءِ وَالحَيفَ يَدعوا اِلَى السَّيفِ؛

عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرىبپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك از وطن وامى‏دارد، و ستم آنان را به قيام مسلّحانه مى‏كشاند.

نهج البلاغه، حكمت 476

حدیث (3) امام على عليه‏ السلام :

اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيلا يَتَبَيَّغَ بِالفَقيرِ فَقرُهُ؛

خداوند عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقير را، فقرش برآشفته نكند.

نهج البلاغه، خطبه 209

حدیث (4) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

ما مِن اَحَدٍ يَكونُ عَلى شَى‏ءٍ مِن اُمورِ هذِهِ المَّةِ قَلَّت اَم كَثُرَت فَلا يَعدِلُ فيهِم اِلاّ كَبَّهُ اللّه‏ُ فِى النّارِ؛

هر كس كارى از كارهاى كوچك و يا بزرگ اين امت را در دست بگيرد و در ميانشان عدالت را اجرا نكند خداوند او را به رو، در آتش خواهد افكند.

مستدرك على الصحيحين، ج 4، ص 90

حدیث (5) امام على عليه‏ السلام :

مَن عَمِلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللّه‏ُ مُلكَهُ؛

هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند حكومتش را حفظ خواهد كرد.

غررالحكم، ج5، ص 355، ح 8722

حدیث (6) امام على عليه‏ السلام :

خَيرُ المُلوكِ مَن اَماتَ الجَورَ وَ اَحيَى العَدلَ؛

بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند.

غررالحكم، ج3، ص 431، ح 5005

حدیث (7) لقمان حكيم عليه‏ السلام :

يا بُنَىَّ اِذا دَعَتكَ القُدرَةُ عَلى ظُلمِ مَن هُوَ دونَكَ فَاذكُر قُدرَةَ اللّه‏ِ عَلَيكَ؛

فرزندم هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زيردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به يادآور.

ارشاد القلوب ديلمى، ج1، ص 72

حدیث (8) امام على عليه‏السلام :

مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَليَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَليَكُن تَديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبلَ تَديبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِم؛

كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد و پيش از آن‏كه ديگران را با زبان، ادب بياموزد، باكردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بيش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شايسته تجليل است.

غرر الحكم، ح 7016

حدیث (9) امام على عليه‏السلام :

تِسعَةُ اَشياءَ قَبيحةٌ وَ هِىَ مِن تِسعَةِ اَنفُسٍ اَقبَحُ مِنها مِن غَيرِهِم: ضيقُ الذَّرعِ مِنَ الـمُلوكِ وَ البُخلُ مِنَ الغنياءِ وَ سُرعَةُ الغَضَبِ مِنَ العُلَماءِ وَ الصِّبا مِنَ الكُهولِ وَ القَطيعَةُ مِنَ الرُّؤوسِ وَ الكِذبُ مِنَ الـقُضاةِ وَ الزَّمانَةُ مِنَ الطِبّاءِ وَ البَذاءُ مِنَ النِّساءِ وَ الطَّيشُ مِن ذَوِى السُّلطانِ؛

 نُه چيز زشت است، اما از نه گروه زشت‏تر: درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛ بخل از ثروتمندان؛ زود خشمى از دانشمندان؛ حركات بچگانه از ميانسالان؛ جدايى حاكمان از مردم؛ دروغ از قاضيان؛ بيمارى كهنه از پزشكان؛ بدزبانى از زنان و سختگيرى و ستمگرى از سلاطين.

دعائم الإسلام، ج 1، ص 83

حدیث (10) پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

 اَلعَدلُ حَسَنٌ وَلكِن فِى المَراءِ اَحسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الغنياءِ اَحسَنُ، اَلوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِن فِى العُلَماءِ اَحسَنُ، اَلصَّبرُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الفُقَراءِ اَحسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ، اَلحَياءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ اَحسَنُ؛

عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛ تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛ صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر، توبه نيكو است اما از جوانان نيكوتر و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر.

نهج الفصاحه، ح 2006

حدیث (11) امام صادق علیه السلام:

لا تُشـاوِر اَحمَق وَ لا تَستَعِنَّ بَکَذّابٍ وَ لا تَثق بِمَوَدَهِ مُلُوک؛

با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.

تحف العقول،ص316

حدیث (12) پیامبر اکرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

کَما تَکُونُوا یوَّلی عَلَیکُم.
هر طور باشید همانگونه بر شما حکومت می شود.

کنزالعمال ح1497

حدیث (13) امام علی(ع):

قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛

به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

غررالحکم،ح2341



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان
اگر گیری وضو با آب زمزم/ اگر سجاده گردد عرش اعظم*** اگر گویی اذان بر بام افلاک/ گر از تکبیر گردد سینه ات چاک*** اگر ضرب المثل گردد خضوعت/ به حمد و قل هوالله در رکوعت*** اگر باشد به توحیدت تعهد/ اگر گردی شهید اندر تشهد*** مبادا بر نماز خود بنازی/ علی(ع) را گر نداری بی نمازی


برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

خداوند متعال ولایت ما اهل بیت (ع) را مرکز و قطب قرآن قرار داده است و قرآن را قطب تمام کتاب های آسمانی قرار داده و ایمان مومنین به واسطه قبول ولایت ما ظاهر میگردد و کفر کافران نیز به واسطه انکار ولایت ما اهل بیت معلوم میگردد و تمام محکمات قرآن و کتابهای آسمانی بر حول ولایت ما اهل بیت (ع) دور میزند.

 

سند این حدیث: تفسیر جامع جلد 1 صفحه 37



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

3



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

2



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان

1



برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط صالح دهقان
علی مولا: علی(ع): روز غدیر: چند حدیث در رابطه با عید غدیر: چند حدیث از حضرت فاطمه(س): چند حدیث از حضرت فاطمه(س): پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: یاعلی: امام صادق علیه السلام : حضرت زهرا سلام الله علیها : ...... چند حدیث زیبا3: چند حدیث زیبا2: چند حدیث زیبا1: چند حدیث زیبا: ده حدیث منتخب از امام هادی النقی(ع):
تمامی حقوق مطالب برای احادیث محفوظ می باشد